Herr Sohlström talar

Läste en mindre debatt i en bekant blogg. Den handlade om att se sig själv som bättre än andra.
Varför är folk så rädda för att uttalat jämföra sig med andra, när vi hela tiden gör det i det tysta?


Någon säger

- Jag skulle aldrig säga att jag är bättre än någon annan.


Nähe, där gick ju ditt liv åt helvete. Det är drivkraften att få känna sig bättre än andra som drivit människan framåt. Alla har vi olika värderingar. Och man håller ju självklart på sina egna värderingar och åsikter. Alltså tycker man att man resonerar bättre än andra, vilket resulterar till att man ser sig själv som bättre.


Gandhi som fått symbolisera godheten personifierad skulle inte kunna påstå att han inte kände sig bättre än andra. Det var han ju, och det är väl inget konstigt med det.


Problemet är i världen är ju inte att folk ser på sig själva som bättre än andra.

Problemet är att alla inte gör det med sunt förnuft...


Det är så typiskt att vi i Sverige skall göra någon slags kommunism av självförtroende.

Jantelagen, herregud...


/ Erik Sohlström

 

Denna man har mkt på hjärtat, mkt att yttra, många åsikter och mkt interessanta samtalsämnen. Visst gillar man män som tänker?! Jag tycker han gör en poäng, och jag håller med honom! Gör ni`?



Kan man va bättre än andra?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0