King S- hemma bäst?


Jag själv och en hel del andra människor håller just nu ett litet vakande öra mot Österrike.

Där pågår nu rättegången mot vår allas Josef Fritzl. Mannen som gav sin dotter historiens längsta utegångsförbud...


Alla tänker på och förundras över hur en man kunde lyckas dölja och hålla det hemligt att han hade sin dotter och även hennes(och likväl sina egna) barn inlåsta och gömda i 24 år.

Det jag tänker mest på är inte hur en man kunde lyckas dölja något sådant i 24 år.

Utan om man nu kan göra det, hur många andra borde inte just nu i denna stund också sitta inlåsta i en källare någon stans i Europa.


Det är ju inte första gången det händer i Österrike. Natascha Kampusch var fången och inlåst av Wolfgang Priklopil i åtta år. Även detta i den klassiska källaren.


Österrike är ju ett välfärdsland av samma sort som Sverige, och är inte på något sätt drabbat av social misär eller sämre levnadsförhållanden än vi är...

Och i Österrike så bor det ganska exakt en miljon färre människor än i vårt land...

Om nu österrikarna Josef och Wolgang gemensamt lyckades samla ihop 32 års synd. (och detta är dem som vi vet om)

Borde det inte rent logiskt vara så att det just nu i Sverige sitter minst en, troligtvis flera flickor inlåsta i källarutrymmen någonstans mellan Haparanda och Smygehuk?

Anders Eklund till exempel är väl inte mycket friskare än Fritzl, bara latare.

För det måste ändå krävas en hel del ork och flit för att orka med det projekt som Fritzl tog sig an. Det är ändå ingen liten hemlighet att dölja...


Men jag tror det är något med den där tyska fliten och organiserade mentaliteten.

(österrikare är halvtyskar).

Det var ju också tyskarna som gjorde folkmord till en organiserad industri.

Jag hoppas att vi Svenskar är latare. Det är det enda som talar för att någon av oss inte har en egen Fritzl bakom sin trevlige grannes fasad.


Men Fritzl kämpar på i rätten. Han döljer sitt huvud med jordens just nu mest omtalade pärm. Där döljer han även argument att försvara sig med. Bland annat en förklaring att han visst älskade sina barn.

Detta i form av en redovisning över hur mycket pengar han har lagt på dem...


Ja, det finns mycket absurt i den där historien. Jag tänker på Elizabeth Fritzls barn.

Det blir ju lite enklare med julklapparna när morfar och pappa är samma person, men det har ju sin baksida...



/ Erik Sohlström


Hittat hans blogg någorlunda slumpmässigt då jag skulle kolla på gamla rugbyfilmer.. Jag är smått förälskad i denna mans blogg, speciellt hans tankar och sätt att uttrycka sig med sitt vältalade språk. Jag är fasinerad och imponerad. Oftast har denna man väldigt skrattretande tankar men även fundersamma tankar. Jag gillar män som tänker, så som jag. Bara tänka på livets gång, omgivning, betydelse etc. Logiskt tänkande står på en annan kontinent i min värld..
Besök livets lotteri, läs och fasineras! Fastän hans skriveri upphört. .


Denna text fick mig att bestämma mig för Josef Fritzel. Han ska bli mitt skolarbete. Jag har fördelen till att jag redan läst en hel del om honom så nu ska jag bara göra en resumé om varför han gjorde det han gjorde..
Ja du Fritzel, vad fick dig att ge din dotter världens längsta utegångsförbud?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0