Vem är bäst egentligen?

 

Ibland funderar jag över varför vissa människor värderas mer än andra. Deras meriter, status spelar självklart en stor roll, men vad är det egentligen med dessa människor? Steve Jobs, en fantastisk man, även min idol somnade in igår. Hela världen sörjer, han hyllas som aldrig förr och folk, inklusive mig ägnar en tanke åt honom. Att han värderas lite högre än vilken annan människa på denna jord är inte konstigt egentligen. Han förde teknologin till en helt ny nivå, han förändrade allas vardag och han gav världen en magnifik produkt. Om vi jämför Jobs med Carlos från Argentina, en medelålders man som driver en liten butik i Buenos Aires, är Carlos ingenting. Hade Carlos dött, hade ingen mer än hans familj och vänner berörts. Är han mindre människa jämfört med Jobs då? Nej det är han inte. Egentligen är denna jämförelse dålig och ganska meningsfull för att den är så självklart logisk till varför det är som det är. Människor lever på meriter och status. Men det jag försöker nå fram är, om låt säga två mediokra människor i samma åldergrupp, klasskamrater, skola, kön, värders olika, då är något på tok. Är den ena mer omtyck för att, vadå? Eller är det bara så det skall vara? Det är konstigt hur folk värderar varandra, har förutfattade meningar om varandra när man befinner sig i samma sits. Eller gör man det?

 

Jag är trött. Fysiskt och psykiskt så jag borde gå och lägga mig. Dock ska jag bara skriva klart min engelska rapport och kolla igenom min presentation tills morgondagen.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0